niedziela, 25 lipca 2010

Praca maturalna

W tym poście chciałem zamieścić moją pracę maturalną na temat "Teksty piosenek rapowych - mowa potoczna czy poezja śpiewana? Zanalizuj wybrane teksty".

1. Wersja pełna

1. Czym jest rap?

 Rap jest częścią kultury zwanej hip hopem do której zalicza się właśnie
rapowanie, break dance, DJ-ing oraz grafitti. Powstał w latach 
siedemdziesiątych 20. wieku w Nowym Jorku. Za pioniera hip hopu uważany jest
DJ Kool Herc. W Polsce zaś pionierami byli Liroy, Kaliber 44 oraz Wzgórze
Ya-Pa-3. 

 Charaketerystyczne dla rapu jest przede wszystkim to że teksty są rymowane
do jednostajnego rytmu czyli beatu. Wywodzi się z muzyki bluesowej i 
jazzowej. 

2. Charakterystyka tekstów rapowych

 Jak już wspomniałem teksty rapowe charakteryzuje to że występują w nich
rymy śpiewane do beatu. Pozatym nie ma innych reguł. Można dowolnie "płynąć" 
po beat'cie. Piosenki te są przykładem mowy potocznej pełnej slangowych 
określeń i którą to mowę zwykle mogą zrozumieć ludzie, którzy z hip hopem 
mają dużo wspólnego lub żyją wsród ludzi, którzy komunikują się między sobą 
za pomocą slangu. Teksty te zawierają w sobie mnóstwo ekspresji, wulgaryzmów 
oraz metafor. Wszystko zależy od tego do jakiej grupy ludzi chce dotrzeć raper. 
Rymują oni o różnych rzeczach począwszy od aktualnej sytuacji politycznej, przez 
historię swojego przyjaciela aż po przykładowe imprezy jakie miewają. Teksty te 
twórzą zwykle monolog czyli tekst mówiony w stylu artystycznym.   

3. Analiza wybranych tekstów utwórów muzycznych

a) utwór Kaliber 44 - Plus i minus jako przykład psychorapu

 Kaliber 44 powstał w roku 1994 w Katowicach a jego członkami byli Abradab,
Joka, Magik oraz DJ Feel-X. Byli oni jednymi z pionierów rapu w Polsce. Na 
pierwszej płycie o nazwie "Księga tajemnicza. Prolog" zaprezentowali styl 
zwany psychorapem. Styl ten charakteryzuje się mocno tajemniczą atmosferą w 
utworze oraz mocno ekspresyjnymi tekstami, które podczas wymowy trudno 
zrozumieć. Sprawia to że słuchacz popada w silny stan refleksji i utożsamia
się z raperami. Biorąc pod uwagę zespół Kaliber 44 to sposób wypowiadania się 
na ich pierwszej płycie jest idiolektem. 

 Utwór "Plus i minus" opowiada o przeżyciach Magika jakie towarzyszyły mu
przed udaniem się na sprawdzenie wyników na obecność wirusa HIV. Plus i minus 
oznacza odpowiednio wynik pozytywny oraz negatywny. Podmiotowi lirycznemu 
towarzyszył wtedy wielki strach co świetnie wyraża w swojej piosence. Miał 
wtedy 18 lat.

 Układy rymów w pierwszej zwrotce tekstu to głównie rymy okalające, np.
"Czas sie bać, nadszedł czas, sprawdź to, sprawdź" lub "Ale strzał, ile ja 
bym dał, mieć znów chciał" lecz występują tutaj również najcześniej spotykane 
rymy parzyste, np. "Idę tam, idę sam w tą czarną chwile. Tyle myśli w sekund 
tyle". W drugiej zwrotce pojawiają się również podobne układy ale w trzeciej
występuje układ przeplatany, np. "I - dryn - telefon dzwoni i jak co dzień.
Może tym razem  wreszcie sie dowiem. Dziś nadszedł ten dzień, dziś nadszedł 
dzień. Może będzie mym najlepszym dniem, a może nie". Jeżeli chodzi o refren 
to jest to przykład układu parzystego. W tekście możemy napotkać przykład 
słownictwa ekspresywnego dodatniego, np. "doktorku", które odnosi się do 
doktora badającego Magika. Dopiero w drugiej zwrotce zwraca się do niego
"doktorku" a nie "doktorze". Może to oznaczać że ma już dość oczekiwania na 
wynik i wariuje już od tego. Slangowe określenia to w tym tekście rzadkość, 
aczkolwiek można tutaj znaleźć wyraz "ścierwo" oznaczający amfetaminę. 
Kolejnym przykładem budowy tekstu jest onomatopeja "dryn" oznaczająca dźwięk 
dzwoniącego telefonu. Ma ona zapewne pobudzić słuchacza i wczuć w sytuację 
Magika który wiele dni oczekiwał na telefon. Apostrofy "doktorze" oraz
"Boże" pojawiające się w tekście odnoszą się do jedynych osób w których
podmiot liryczny widzi nadzieję na swoje ozdrowienie. Pod koniec utworu
Magik znów zwraca się do Boga w podzięce że jest zdrowy. Refren to próba 
pokazania odbiorcom jak czuł się Magik. W jego głowie znajduje się tylko plus 
i minus, nie może się nad niczym skupić i zastanawia się czy umrze. Pod koniec 
mamy przykład dialogu Magika z doktorem, gdy udał się na sprawdzenie wyniku. 
Tekst ten pełni funkcję informująco-puczającą - podmiot liryczny opowiada o 
swoich przeżyciach i jednocześnie daje do zrozumienia żeby uważać na to co się 
robi i nikomu nie życzy aby przechodził przez to co on.

b) utwór "Mes i Numer Raz - Rok później (Oczy otwarte 2)" jako przykład dissu

 Najpierw musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czym jest diss? Diss jest w
przypadku raperów atakiem słownym w którym obraża się przeciwnika wytykając
jego wady i słabości wpływając tym samym na psychikę i próbując złamać
przeciwnika. Może to być przykład parodii. Beefem z kolei nazywam konflikt
pomiędzy przedstawicielami środowiska hip hopowego.
 
 Przykładem właśnie takiego beefu jest Mes z Numer Raz przeciwko Mezowi. W
swoim utworze "Rok później (Oczy otwarte 2)" który znalazł się na składance
Kodex 2 dokonują dissu. Mes uważa że Mezo skopiował jego pseudonim. Razem z
Numer Raz uważa także że Mezo jest przedstawicielem nowej fali w środowisku 
muzycznym o nazwie hip hopolo. Jest to styl który łączy w sobie elementy hip 
hopu i disco polo (śpiewanie o miłości, itp.). Uważają że jest to hańba 
zarówno dla nich jak i dla hip hopu. 

 Rymy w tym tekście są ułożone w układzie końcowym parzystym przez wszystkie
zwrotki utworu, np. "To jakbyś rozdzielał syjamskie bliźnięta, ale Mes to
ten typ w niedzielę i święta". Jedynie budowa refrenu pod względem rymów
jest inna, ponieważ tylko w środkowej części wyrazy się rymują. Występują w
nim za to onomatopeje "tararappa, parararappa, o o". Pojawiają się w
kontekście tego że dla Mesa i Numer Raza "rap to coś wiecęj niż" te
zacytowane onomatopeje oznaczające jakieś bezsensowne śpiewanie beż żadnego
przesłania. Piosenka ta jest jedną wielką apostrofą skierowaną do Meza. 
Znaleźć tutaj możemy kilka wyrazów zapożyczonych jak np. "oldschoolowo" co 
wzięło się z angielskiego "old school" co oznacza starą szkołę czyli w tym 
wypadku w starym stylu. Innym przykładem jest "MC" z angielskiego "master of 
ceremony" czyli mistrz ceremonii co oznacza rymującego rapera, który zabawia
publiczność. Pod koniec piosenki mamy przykład funkcji fatycznej; "Aha, pokażę 
Ci jak się gra, słyszysz?", która ożywia nieco słuchacza bo chociaż jest już 
koniec utworu to jednak twórcy chcą aby jeszcze posłuchał co mają do powiedzenia. 
Występuje tutaj dużo slangów, m.in. "psy" dla określenia policjantów czy 
"przemalować na sino" czyli pobić i tym samym podbić oczy. W tekstach rapowych 
rzadko mamy doczynienia z archaizacją jednak znajduje się tutaj przykład wyrazu 
"bluźnię" czyli ubliżać komuś, obrażać kogoś. Następnie można się doszukać 
przykładu groteski "To jakbyś rozdzielał syjamskie bliźnięta". Odnosi się to do 
Mesa w kontekści tego że Mezo skopiował częściowo jego pseudonim i dla tego
pierwszego jest to jak rozdzielenie syjamskich bliźniąt czyli właściwie niemożliwe 
i absurdalne. Podobnie jak poprzedni utwór, "Rok poźniej (Oczy otwarte 2)" ma 
funkcję informująco-pouczającą. 

c) utwór "DJ 600V feat. K.A.S.T.A. Skład - Wychylylybymy" jako przykład baunsu

 Słowo bauns wzięło się od angielskiego słowa "bounce" oznaczającego
podskakiwać lub energia życiowa. W kontekście rapowym oznacza utwory
zawierającego mnóstwo niskotonowych brzmień, nadające się świetnie na
imprezy a teksty zaś mówią o zabawie, używkach czy kobietach.

 Utwór o którym mowa znalazł się na płycie DJ-a 600V pt. "600 stopni
Celsjusza". K.A.S.T.A. to skrót od Konfederacja Absolwentów Szkoły
Technicznej Artykulacji. Zespół ten został założony we Wrocławiu a jego
członkami są Wall-E, Donguralesko, DJ Kut-O oraz O.M.A.

 Jak zwyklę zacznę od najważniejszej części tekstów rapowych czyli rymu.
Tutaj bez zmian w budowie - jak zwykle są to rymy parzyste, np. "600 stopni
Celsjusza w twoich uszach. Łbem beat rusza, rym mknie jak Katiusza". Jest to
najprostszy styl rymowania i dlatego tak dużo utworów jest budowanych w ten
sposób. Przykładem apostrofy jest tutaj "Świeży powiew, yo, Volt puść to w
obieg" gdzie Wall-E zwraca się do twórcy podkładu DJ-a 600V, w kontekście
wydania tego utworu gdyż jest to całkiem nowy przykład dobrego rapu o
zabarwieniu baunsowym. Innym przykładem budowy tekstu jest personifikacja
"Łbem beat rusza, rym mknie jak Katiusza". Oznacza to że Donguralesko
uwielbia ten podkład a jego głowa rusza się w takt muzyki który leci z siłą
wystrzelonego pocisku. Jeżeli chodzi o wyrazy zapożyczone to występuje tutaj
słowo "mixtape" co oznacza zmiksowane przez DJ-a utwory do których zwykle
rymują raperzy lub "track" czyli ścieżka dźwiękowa. Znajduje się tutaj dość
dużo slangowych określeń dlatego dla laika trudno ten tekst zrozumieć, np.
tytuł utworu "wychylylybymy" co prawdopodobnie oznacza wypić jakiś alkohol
do dna lub inny slang "wypasiony" co oznacza wspaniały. Ilość tych slangów
oznacza że raperzy chcą dotrzeć tylko do tej grupy która wie o co chodzi.
Piosenka ma funkcję estetyczną. Można zauważyć również w niej mnóstwo
porównań, np. "Beat gorący jak romans Clintona z Monicą. Robię to z tym jak 
Rutkowski z paniką". Muzycy K.A.S.T.A. Skład bardzo często używają
różnorakich porównań w swoich utworach.

d) utwór "Nagły Atak Spawacza - Czujesz jak ja" jako przykład hardcore rapu

 Hardcore rap jest to nurt w muzyce hip hopowej gdzie myślą przwodnią jest
ofensywa i agresja przeciwko ludziom którzy w jakiś sposób zirytowali
raperów. 

 Nagły Atak Spawacza to poznański skład założony w 1995 roku. Członkami są
Fazi, Kaczmi, Kamień, Kaczor oraz Goślina. Zespół jest dosyć kontrowersyjny
i nagrał dużo płyt w których ostro krytykuje ludzi i rzeczywistość. Ich
najsłynniejszym utworem jest diss przeciwko raperowi Liroyowi pt. 
"Antyliroy". Jest to jeden z najpełnieszych przekleństw utwór hip hopowy ale
nie on będzie przedmiotem mojej analizy a piosenka "Czujesz jak ja". Raperzy
mówią w nim o swojej miłości do hip hopu. Do tego co kochają i do tego czego
nienawidzą.

 Standardowo rozpocznę od kwestii rymów. Dwie pierwsze zwrotki tworzą rymy
parzyste w trzeciej zaś występują rymy okalające, np. "I tak ma być, nie 
można się z poglądami kryć". Ilość slangów w tym utworze jest znikoma ale
pod koniec utworu Kamień używa stwierdzenia "kumasz?" czyli "rozumiesz?" a
także "mnie to wali" czyli "mnie to nie obchodzi" ale w bardzo agresywnym
odniesieniu. Doszukać się tutaj można pewnego związku frazeologicznego 
mianowicie "co tu jest grane" oznacza on "o co tutaj chodzi". Funkcję
fatyczną w tej piosence pełni sam refren "czujesz to tak samo jak ja? 
Lubisz jak ja gdy muzyka gra?". Refren jak wiadomo występuje kilkakrotnie w
utworze a przez to że posiada w nim funkcję fatyczną staje się niezwykle
żywy i pobudzający. Piosenka ma funkcję estetyczną gdyż odnosi się do uczuć
słuchacza.

e) utwór "Firma - M.O Faya" jako przykład nielegalu

 Firma jest to krakowski zespół reprezentowany przez Kaliego, Tadka,
Bosskiego, Pomidora oraz Popka. Powstał on w 2000 roku i jest przykładem
muzyki undergroundowej czyli działającej w podziemiu.

 Nielegal jest utworem muzycznym nie wydanym w żadnej komercyjnej wytwórni 
muzycznej a publikowanym w Internecie lub na zasadzie "z ręki do ręki".
Piosenki takie nagrywane są zazwyczaj na domowym komputerze. Przykładem
właśnie takiej twórczości jest Firma z Krakowa. Wprawdzie ich popularność
sięga całego kraju lecz nadal działają w podziemiu. W swoich utworach
wyrażają głównie nienawiść do policji i donosicieli a także opowiadają o
szacunku, oddaniu i zwykłych szarych dniach krakowian z blokowisk. Utwór
"M.O Faya" odnosi się właśnie do policji. Każdy z raperów opowiada w nim 
także o sobie.

 Tym razem zacznę od budowy tytułu. MO to skrót od Milicja Obywatelska która
w czasach PRL pełniła funkcję dzisiejszej policji. Jest to przykład parodii
i do tego dochodzi wulgarne określenie "faya" co dodatkowo ośmiesza i
oczernia funkcjonariuszy. Jeżeli chodzi o slangi to jest ich tutaj cała
masa. Nielegale charakteryzują się w dużej mierze tym że jest tam mnóstwo
slangów. Jest to język ulicy a raperzy z Firmy utożsamiają się właśnie z
ulicą. Jako przyład można wymienić chociażby "społeczniara" co jest także
słownictwem ekpresywnym ujemnym od "społeczniak" co oznacza konfidenta,
człowieka który śledzi ludzi i donosi. Innym przyładem jest "gad" na
określenie policjanta lub "radiola" co oznacza wóz policyjny. Rymy w tym
utworze są bez zmian czyli rymy parzyste. Piosenka pełni raczej funkcję
informująco-pouczającą. Utwór zawiera mnóstwo przekleństw co podkreśla jego
przesłanie w stronę policji i donosicieli, których autorzy nienawidzą. 

4. Wniosek

a) trudność jednoznacznego określenia czy teksty rapowe to przykład mowy
potocznego czy poezji śpiewanej:
 
 Trudno jednoznacznie stwierdzić czy teksy rapowe to przykład mowy potocznej
lub poezji śpiewanej. 

- argumenty za mową potoczną:

 Jak wspomniałem na początku jest to przykład mowy potocznej ponieważ mówi 
się tam o zdarzeniach, potrzebach, doznaniach, uczuciach w kontaktach z 
ludźmi. Słowa te są układane w taki sposób w jaki raperzy mówią na codzień. 
Są czasami piękne, czasami wulgarne a czasami niepoprawne.

- argumenty za poezją śpiewaną:

 Rymy w rapie są układane zwykle w obrębie wersu a jest to charakterystyczne
dla rymów w poezji. Teksty są śpiewane więc mamy poezję śpiewaną.

b) kompilacja obu typów:

 Rap jest moim zdaniem kompilacją mowy potocznej z poezją śpiewaną. 

2. Wersja skrócona 

1. Czym jest rap?

 Rap jest częścią kultury zwanej hip hopem do której zalicza się właśnie
rapowanie, break dance, DJ-ing oraz grafitti. Powstał w latach 
siedemdziesiątych 20. wieku w Nowym Jorku. Za pioniera hip hopu uważany jest
DJ Kool Herc. 

 Charaketerystyczne dla rapu jest przede wszystkim to że teksty są rymowane
do jednostajnego rytmu czyli beatu.

2. Charakterystyka tekstów rapowych

 Piosenki te są przykładem mowy potocznej pełnej slangowych określeń i którą 
to mowę zwykle mogą zrozumieć ludzie, którzy z hip hopem mają dużo wspólnego 
lub żyją wsród ludzi, którzy komunikują się między sobą za pomocą slangu. Teksty 
te zawierają w sobie mnóstwo ekspresji, wulgaryzmów oraz metafor. Wszystko zależy 
od tego do jakiej grupy ludzi chce dotrzeć raper. Twórzą zwykle monolog czyli 
tekst mówiony w stylu artystycznym.   

3. Analiza wybranych tekstów utwórów muzycznych

a) utwór "Kaliber 44 - + i -" jako przykład psychorapu

 Kaliber 44 powstał w roku 1994 w Katowicach. Na pierwszej płycie o nazwie 
"Księga tajemnicza. Prolog" zaprezentowali styl zwany psychorapem. Styl ten 
charakteryzuje się mocno tajemniczą atmosferą w utworze oraz mocno ekspresyjnymi 
tekstami, które podczas wymowy trudno zrozumieć. Sprawia to że słuchacz popada w 
silny stan refleksji i utożsamia się z raperami. Biorąc pod uwagę zespół Kaliber 
44 to sposób wypowiadania się na ich pierwszej płycie jest idiolektem. 

 Utwór "Plus i minus" opowiada o przeżyciach Magika jakie towarzyszyły mu
przed udaniem się na sprawdzenie wyników na obecność wirusa HIV. Plus i minus 
oznacza odpowiednio wynik pozytywny oraz negatywny. 

 Układy rymów w pierwszej zwrotce tekstu to głównie rymy okalające, np.
"Czas sie bać, nadszedł czas, sprawdź to, sprawdź" lecz występują tutaj 
również najcześniej spotykane rymy parzyste, np. "Idę tam, idę sam w tą czarną 
chwile. Tyle myśli w sekund tyle". W drugiej zwrotce pojawiają się również 
podobne układy ale w trzeciej występuje układ przeplatany, np. "I - dryn - 
telefon dzwoni i jak co dzień. Może tym razem  wreszcie sie dowiem. Dziś 
nadszedł ten dzień, dziś nadszedł dzień. Może będzie mym najlepszym dniem, a 
może nie". W tekście możemy napotkać przykład słownictwa ekspresywnego 
dodatniego, np. "doktorku", które odnosi się do doktora badającego Magika. 
Slangowe określenia to w tym tekście rzadkość, aczkolwiek można tutaj znaleźć 
wyraz "ścierwo" oznaczający amfetaminę. Kolejnym przykładem budowy tekstu jest 
onomatopeja "dryn" oznaczająca dźwięk dzwoniącego telefonu. Apostrofy 
"doktorze" oraz "Boże" pojawiające się w tekście odnoszą się do jedynych osób 
w których podmiot liryczny widzi nadzieję na swoje ozdrowienie. Refren to próba 
pokazania odbiorcom jak czuł się Magik. W jego głowie znajduje się tylko plus 
i minus, nie może się nad niczym skupić i zastanawia się czy umrze. Tekst ten 
pełni funkcję informująco-puczającą - podmiot liryczny opowiada o swoich 
przeżyciach i jednocześnie daje do zrozumienia żeby uważać na to co się robi i 
nikomu nie życzy aby przechodził przez to co on.

b) utwór "Mes (Flexxip)/ Numer Raz (Warszafski deszcz) - Rok później 
   (Oczy otwarte 2)" jako przykład dissu

 Najpierw musimy sobie odpowiedzieć na pytanie czym jest diss? Diss jest w
przypadku raperów atakiem słownym w którym obraża się przeciwnika wytykając
jego wady i słabości wpływając tym samym na psychikę i próbując złamać
przeciwnika. Może to być przykład parodii. Beefem z kolei nazywam konflikt
pomiędzy przedstawicielami środowiska hip hopowego.
 
 Przykładem właśnie takiego beefu jest Mes z Numer Raz przeciwko Mezowi. W
swoim utworze "Rok później (Oczy otwarte 2)" który znalazł się na składance
Kodex 2 dokonują dissu. Mes uważa że Mezo skopiował jego pseudonim. Razem z
Numer Raz uważa także że Mezo jest przedstawicielem nowej fali w środowisku 
muzycznym o nazwie hip hopolo. Jest to styl który łączy w sobie elementy hip 
hopu i disco polo (śpiewanie o miłości, itp.). Uważają że jest to hańba 
zarówno dla nich jak i dla hip hopu. 

 Rymy w tym tekście są ułożone w układzie końcowym parzystym przez wszystkie
zwrotki utworu, np. "To jakbyś rozdzielał syjamskie bliźnięta, ale Mes to
ten typ w niedzielę i święta". W refrenie pojawiają się onomatopeje 
"tararappa, parararappa, o o" w kontekście tego że dla Mesa i Numer Raza 
"rap to coś wiecęj niż" te zacytowane onomatopeje oznaczające jakieś bezsensowne 
śpiewanie beż żadnego przesłania. Znaleźć tutaj możemy kilka wyrazów 
zapożyczonych jak np. "oldschoolowo" co wzięło się z angielskiego "old school" 
co oznacza starą szkołę czyli w tym wypadku w starym stylu. Innym przykładem 
jest "MC" z angielskiego "master of ceremony" czyli mistrz ceremonii co oznacza 
rymującego rapera, który zabawia publiczność. Pod koniec piosenki mamy przykład 
funkcji fatycznej; "Aha, pokażę Ci jak się gra, słyszysz?", która ożywia nieco 
słuchacza bo chociaż jest już koniec utworu to jednak twórcy chcą aby jeszcze 
posłuchał co mają do powiedzenia. Występuje tutaj dużo slangów, m.in. "psy" dla 
określenia policjantów czy "przemalować na sino" czyli pobić i tym samym podbić 
oczy. W tekstach rapowych rzadko mamy doczynienia z archaizacją jednak znajduje 
się tutaj przykład wyrazu "bluźnię" czyli ubliżać komuś, obrażać kogoś. Następnie 
można się doszukać przykładu groteski "To jakbyś rozdzielał syjamskie bliźnięta". 
Odnosi się to do Mesa w kontekści tego że Mezo skopiował częściowo jego pseudonim 
i dla tego pierwszego jest to jak rozdzielenie syjamskich bliźniąt czyli właściwie 
niemożliwe i absurdalne. Podobnie jak poprzedni utwór, "Rok poźniej (Oczy otwarte 2)" 
ma funkcję informująco-pouczającą. 

c) utwór "DJ 600V feat. K.A.S.T.A. Skład - Wychylylybymy" jako przykład baunsu

 Słowo bauns wzięło się od angielskiego słowa "bounce" oznaczającego
podskakiwać lub energia życiowa. W kontekście rapowym oznacza utwory
zawierającego mnóstwo niskotonowych brzmień, nadające się świetnie na
imprezy a teksty zaś mówią o zabawie, używkach czy kobietach.

 Utwór o którym mowa znalazł się na płycie DJ-a 600V pt. "600 stopni
Celsjusza". K.A.S.T.A. to skrót od Konfederacja Absolwentów Szkoły
Technicznej Artykulacji. Zespół ten został założony we Wrocławiu.

 Jak zwyklę zacznę od najważniejszej części tekstów rapowych czyli rymu.
Tutaj bez zmian w budowie - jak zwykle są to rymy parzyste, np. "600 stopni
Celsjusza w twoich uszach. Łbem beat rusza, rym mknie jak Katiusza". Przykładem 
apostrofy jest tutaj "Świeży powiew, yo, Volt puść to w obieg" gdzie Wall-E zwraca 
się do twórcy podkładu DJ-a 600V, w kontekście wydania tego utworu gdyż jest to 
całkiem nowy przykład dobrego rapu o zabarwieniu baunsowym. Innym przykładem budowy 
tekstu jest personifikacja "Łbem beat rusza, rym mknie jak Katiusza". Oznacza to 
że Donguralesko uwielbia ten podkład a jego głowa rusza się w takt muzyki który 
leci z siłą wystrzelonego pocisku. Jeżeli chodzi o wyrazy zapożyczone to występuje 
tutaj słowo "mixtape" co oznacza zmiksowane przez DJ-a utwory do których zwykle
rymują raperzy lub "track" czyli ścieżka dźwiękowa. Znajduje się tutaj dość dużo 
slangowych określeń dlatego dla laika trudno ten tekst zrozumieć, np. tytuł utworu 
"wychylylybymy" co prawdopodobnie oznacza wypić jakiś alkohol do dna lub inny 
slang "wypasiony" co oznacza wspaniały. Ilość tych slangów oznacza że raperzy 
chcą dotrzeć tylko do tej grupy która wie o co chodzi. Piosenka ma funkcję 
estetyczną. Można zauważyć również w niej mnóstwo porównań, np. 
"Beat gorący jak romans Clintona z Monicą. Robię to z tym jak Rutkowski z paniką". 
Muzycy K.A.S.T.A. Skład bardzo często używają różnorakich porównań w swoich 
utworach.

d) utwór "Nagły Atak Spawacza - Czujesz jak ja" jako przykład hardcore rapu

 Hardcore rap jest to nurt w muzyce hip hopowej gdzie myślą przwodnią jest
ofensywa i agresja przeciwko ludziom którzy w jakiś sposób zirytowali
raperów. 

 Nagły Atak Spawacza to poznański skład założony w 1995 roku. Zespół jest 
dosyć kontrowersyjny i nagrał dużo płyt w których ostro krytykuje ludzi 
i rzeczywistość. Raperzy w piosence "Czujesz jak ja" o swojej miłości do 
hip hopu. Do tego co kochają i do tego czego nienawidzą.

 Standardowo rozpocznę od kwestii rymów. Dwie pierwsze zwrotki tworzą rymy
parzyste w trzeciej zaś występują rymy okalające, np. "I tak ma być, nie 
można się z poglądami kryć". Ilość slangów w tym utworze jest znikoma ale
pod koniec utworu Kamień używa stwierdzenia "kumasz?" czyli "rozumiesz?" a
także "mnie to wali" czyli "mnie to nie obchodzi" ale w bardzo agresywnym
odniesieniu. Doszukać się tutaj można pewnego związku frazeologicznego 
mianowicie "co tu jest grane" oznacza on "o co tutaj chodzi". Funkcję
fatyczną w tej piosence pełni sam refren "czujesz to tak samo jak ja? 
Lubisz jak ja gdy muzyka gra?". Refren jak wiadomo występuje kilkakrotnie w
utworze a przez to że posiada w nim funkcję fatyczną staje się niezwykle
żywy i pobudzający. Piosenka ma funkcję estetyczną gdyż odnosi się do uczuć
słuchacza.

e) utwór "Firma - M.O Faya" jako przykład nielegalu

 Firma jest to krakowski zespół powstały on w 2000 roku będący przykładem
muzyki undergroundowej czyli działającej w podziemiu.

 Nielegal jest utworem muzycznym nie wydanym w żadnej komercyjnej wytwórni 
muzycznej a publikowanym w Internecie lub na zasadzie "z ręki do ręki".
Piosenki takie nagrywane są zazwyczaj na domowym komputerze. Przykładem
właśnie takiej twórczości jest Firma z Krakowa. W swoich utworach wyrażają 
głównie nienawiść do policji i donosicieli a także opowiadają o szacunku, 
oddaniu i zwykłych szarych dniach krakowian z blokowisk. Utwór "M.O Faya" 
odnosi się właśnie do policji. Każdy z raperów opowiada w nim także o sobie.

 Tym razem zacznę od budowy tytułu. MO to skrót od Milicja Obywatelska która
w czasach PRL pełniła funkcję dzisiejszej policji. Jest to przykład parodii
i do tego dochodzi wulgarne określenie "faya" co dodatkowo ośmiesza i
oczernia funkcjonariuszy. Jeżeli chodzi o slangi to jest ich tutaj cała
masa. Nielegale charakteryzują się w dużej mierze tym że jest tam mnóstwo
slangów. Jest to język ulicy a raperzy z Firmy utożsamiają się właśnie z
ulicą. Jako przyład można wymienić chociażby "społeczniara" co jest także
słownictwem ekpresywnym ujemnym od "społeczniak" co oznacza konfidenta,
człowieka który śledzi ludzi i donosi. Innym przyładem jest "gad" na
określenie policjanta lub "radiola" co oznacza wóz policyjny. Rymy w tym
utworze są bez zmian czyli rymy parzyste. Piosenka pełni raczej funkcję
informująco-pouczającą. Utwór zawiera mnóstwo przekleństw co podkreśla jego
przesłanie w stronę policji i donosicieli, których autorzy nienawidzą. 

4. Wniosek

a) trudność jednoznacznego określenia czy teksty rapowe to przykład mowy
potocznego czy poezji śpiewanej:
 
 Trudno jednoznacznie stwierdzić czy teksy rapowe to przykład mowy potocznej
lub poezji śpiewanej. 

- argumenty za mową potoczną:

 Jak wspomniałem na początku jest to przykład mowy potocznej ponieważ mówi 
się tam o zdarzeniach, potrzebach, doznaniach, uczuciach w kontaktach z 
ludźmi. Słowa te są układane w taki sposób w jaki raperzy mówią na codzień. 
Są czasami piękne, czasami wulgarne a czasami niepoprawne.

- argumenty za poezją śpiewaną:

 Rymy w rapie są układane zwykle w obrębie wersu a jest to charakterystyczne
dla rymów w poezji. Teksty są śpiewane więc mamy poezję śpiewaną.

b) kompilacja obu typów:

 Rap jest moim zdaniem kompilacją mowy potocznej z poezją śpiewaną.